Kole mosse, vandring 8/2 2015

Exkursionen till Kole mosse genomfördes i sol med ganska mycket vind och 15 deltagare. Det blev en vandring, med parering för djupa hålor, på drygt 5km i blandad terräng som dock kändes längre i praktiken. Strax efter en skön fikastund i solen ute på mossen uppenbarade sig en flock sidensvans, perfekt för beskådning och fotografering. Ett antal mesar hördes också, entita, talltita, blåmes, svartmes, och som vanligt lurade talgoxen oss med dess varierade läte. På det nyskördade kalhygget dök rovfåglarna upp. Totta uppmärksammade oss på en stor imponerande adult havsörn, men den blev strax brädad av en smidig duvhök vid skogsbrynet. Senare visade sig även sparvhök och ormvråk. Exkursionen avslutades vid den vackra Djupadalsmölla där en strömstare badade i den kraftiga strömmen. Kole mosse är en skånsk mosse med norrlandskaraktär väl värt ett besök vid olika årstider. Här kan du räkna med nya spännande upplevelser och observationer vid varje besök. Tack Bengt för dina spännande historier om bygden och för att lotsade oss den rätta vägen idag!

/Martin Persson

E-postadressen publiceras inte.