Vegeå håller på att tillfriskna

Vildlax och havsöring i Vegeå

Vildlax från nordatlanten tar sig nu upp i Vegeå. Elfiske genomfördes av Mikael Svensson i ån vid Fälleberga kvarn den 21 oktober.

Elfisket gav en fångst av förutom vildlax även havsöring (se foto nedan) och abborrar. Fredrik Lundblad, en av våra ledamöter i Naturskyddsföreningen Söderåsen, har lagt ner många timmar i återställningsarbetet av ån. Då vill jag påpeka att det har inneburit tidskrävande arbete för att via kontakter med myndigheter och markägare m fl. kunna driva åtgärderna framåt. Jag räknar då inte in den tiden han sköter sitt företag alltså i hytten på grävaren.

Vegeå har historiskt varit ett av de mest nersmutsade vattendragen i Skåne. Man kan säga, de skrämmande mätvärden som vattenprover visat, att ån ”ropat på hjälp” i flera årtionden. Haveriet med Findus reningsverk under 2012 blev en väckarklocka. Det behövdes flera olika åtgärder för att få ett vatten med normalt ekosystem i Vegeå. Miljonen från Findus och bidrag från olika håll innebar att det fanns en utmärkt ekonomisk bas för att kunna sätta igång med det stora restaureringsarbete som gjorts under senare år.

BJHavsöringar