Fauna

FlygKorsskarFör en bilburen besökare framstår Söderåsens fauna vara detsamma som stora flockar med dovhjort, ganska många rådjur och några få älgar. Och visst finns det mycket dovhjort, men den som besöker rätt platser vid rätt tidpunkt och har förmåga att vara observant och tyst, finns sååå mycket mer att upptäcka om åsens djurliv. Och på samma sätt är det med åsens vegetation. Från bilvägen ser den ganska ensartad ut. Men om man vandrar en bit från vägar och vandringsleder kan man finna riktigt fina ”smultronställen”. Några finns angivna på websidans ”Utflykter”. Den som känner sig osäker är välkommen följa med på våra utflykter. Se programmet!

Däggdjur

Denna översikt på åsens djurliv är skriven för några år sedan. Härefter har vi fått in en nygammal art. Just det! Vildsvin. Vanligen kallade "grisar"

Däggdjur

Fåglar

Artikeln om fåglar har också några år på nacken. Sedan dess har landskapet ändrats och därmed fågellivet. Texten kan ändå vara intressant.

Fåglar

Grod- och kräldjur

Grodspelen i åsens våtmarken kan vara mäktiga. Annars lever amfibierna ganska osedda.

Grod- och kräldjur

Insekter

På senare år har fågelskådare alltmer blivit fjärilskådare och intresserade av insekter i allmänhet. Så mer text kommer efterhand.

Insekter