Program för Naturskyddsföreningen Söderåsen

Tisdag 4 april 2017 kl. 19.00-21.00
Främmande, invasiva arter – ett snabbt växande hot mot biologisk mångfald och ekosystemtjänster

Nils Carlsson, vilthandläggare som också arbetar med invasiva arter för Naturvårdsverket och Länsstyrelsen Skåne, håller denna kväll föredrag i ett högaktuellt ämne.
Samarrangemang med Naturskyddsföreningarna i Örkelljunga, Klippan och Helsingborg.
Lokal: Hembygdsgården Perslund i Åstorp 19.00
Kontakt: Bengt Hertzman 070-203 59 15 och Lars-Bertil Nilsson 076-817 78 53

Söndag 9 april 2017 kl. 10.00-13.00
Vårvandring i Skäralid

Vi vandrar i lugnt tempo längs Skärån och ser hur långt våren har kommit. Förhoppningsvis får vi uppleva forsärlor, stenknäckar och taltrastars sång samt vårens tidiga blommor såsom blåsippa, vätteros och lungört. Vi räknar med att vara ute cirka tre timmar.
Samling: Vid Naturum Skäralid klockan 10.00.
Kontakt: Bengt Hertzman 070-203 59 15 och Eva Kristiansson 042-29 13 75

Söndag 23 april 2017 kl. 14.00-ca 17.00
Odensjön – Söderåsens pärla
Vandring till Odensjön, denna märkliga sjö vars bildning vetenskapen fortfarande inte är helt klar över. När vi njuter av fikastunden lyssnar vi på Gunnar om att sjön i djupet bär på en hemlighet som avslöjar hur växter vandrat in i området efter den senaste istiden. Samarrangemang mellan Riseberga – Färingtofta hembygdsförening och Naturskyddsföreningen Söderåsen.
Samling: Turistbyrån i Röstånga kl. 14.00.
Kontakt: Gunnar Andersson 073-382 67 06 och Martin Persson 070-191 08 30

Onsdag 17 maj kl. 18.30 – ca 20.00
Bland försommarblommor på Heiners ängar
Denna förhoppningsvis fina försommarkväll gör vi en kort promenad på en av de vackraste platserna i Åstorps kommun. Från sluttningen vid Heiners ängar har man en härlig vy över den skånska slätten bort emot Hallandsåsen.  Vi vistas på mulens marker där kor och hästar ser till att floran för varje år blir rikare och vid vårt besök blommar jungfrulin, gökärt, gråfibbla och många fler. En del fåglar såsom trädpiplärka, gulsparv, steglits och ladusvala gör nog oss sällskap. Glöm inte fika som vi intar i backarna. Kom med och känn lugn och ro en stund på en tidlös plats.
Samling: 18.30 vid Tingdalskolan i Åstorps östra utkant. Vi beräknar avsluta cirka klockan 20.00
Kontakt: Birgitta Jönsson 073-038 47 71 och Bengt Hertzman 070-203 59 15

Onsdag 31 maj kl. 18.30 – ca 21.00
Försommarkväll på Ekbacken

Under hösten blev spången vid Ekbacken återuppbyggd efter att de föregående generationerna gjort sitt. Välkommen att inviga och provgå de nya planken i försommarkvällen.
Vi kommer inte röra oss på några större ytor utan njuter av platsen och grillar korv, något som föreningen bjuder på. De flesta av vårens gäster bör ha anlänt och vi lyssnar av kvällen tillsammans.
Samling: Åvägen 183, Billesholm kl. 18.30
Kontakt: Kurt Månsson 070-545 95 60 och Martin Persson 070-191 08 30