Ledare, Söderåsbladet 2022/2

Nästa nummer av Söderåsbladet blir mer omfattande än tidigare. Skälet är framförallt att bladet kommer att innehålla flera artiklar om utvecklingen på Söderåsen under de senaste 50 åren. I år är det nämligen 50 år sedan föreningen bildades.

Tyvärr hinner vi inte distribuera bladet innan valdagen den 11/9. Av det skälet presenterar vi ledaren här på hemsidan eftersom den innehåller en del information om läget, som vi ser det, för miljö- och klimatfrågorna i valrörelsen.

Datumet 11/9 väcker starka känslor, den dagen för 21 år sedan drabbades USA av det värsta terrorattentatet i historien. Årets svenska val är självklart inte lika dramatiskt som ”nine eleven” men låt oss alla se till, för klimatet, den biologiska mångfalden och kommande generationers skull, att vi kommer att minnas den 11/9 -22 med glädje och lättnad istället.

Lars-Bertil Nilsson

Ordförande Naturskyddsföreningen Söderåsen